El projecte ‘Play it for change’ reuneix alumnat i professorat de diferents països europeus per compartir aprenentatges contra les violències masclistes

 A Actualitat

“Les meves cançons subestimen les dones; les i els adolescents poden canviar com són per assemblar-se a estrelles de la música; hem de trencar tots els estereotips per ser lliures; identificar el sexisme en cançons en què crèiem que no n’hi havia; he vist que al meu país només hi ha homes cantants de hip-hop!; em miro diferent les cançons perquè hi he començat a veure sexisme en escoltar-les; he vist que el moviment feminista no és tan gran al meu país; començaré a anar a les manifestacions feministes; he aprés sobre la diversitat LGTBQ; cal tenir cura de no utilitzar llenguatge sexista; si veig algú parlant irrespectuosament de les dones alçaré la veu; intervindré quan vegi una situació de violència”.

Són alguns dels aprenentatges que han reconegut les i els joves participants a la trobada d’intercanvi entre alumnat i professorat participant al projecte ‘Play it for change’, organitzada per Surt a Barcelona. L’acte ha posat punt i final a una iniciativa europea que ha fet crear cançons i consciència contra les violències masclistes en nombrosos centres educatius de Grècia, Eslovènia, Xipre, Polònia, Croàcia i Catalunya.

Segons recull l’informe del projecte, coordinat per Surt, el professorat que ha participat en els grups de discussió defineix la música que escolta el seu alumnat com un “element identitari i de construcció de la pròpia subjectivitat” entre els i les adolescents i, a més, considera que “reprodueix formes de discriminació envers les dones”. De fet, el professorat participant alerta que la música transmet un ideal d’amor “basat en la submissió i la dependència” i que això representa “un factor de risc”.

“Una mirada més optimista permet reconèixer que la música no és homogènia i les noves tecnologies ofereixen accés a una gran diversitat de recursos, cosa que facilita l’accés d’adolescents a veus més minoritàries i menys reconegudes en el món de la música, però que projecten discursos crítics i compromesos amb les reivindicacions feministes”, apunta Alba Elvira, tècnica de recerca de Surt i coordinadora del projecte.

Durant la jornada, s’han presentat els videoclips elaborats en el marc del projecte, de dos anys de durada, i s’ha organitzat una xerrada sobre estratègies feministes en el món de la música, amb la periodista Aïda Camprubí, la sociòloga i coreògrafa Kim Jordan, i amb Cristina Madrid, directora del documental Les resilients.

“Les alumnes no són conscients de les violències que experimenten i hem pogut començar a visibilitzar rols de gènere que es mantenen del tot normalitzats entre el jovent”, ha compartit una docent en un dels grups d’intercanvi. “El jovent ha vist el paper que s’atorga a les dones en la música i ha començat a analitzar què és el feminisme”, s’ha destacat també entre el professorat. “Han pogut comprendre el rerefons de les cançons que escolten i parlar de violència masclista a través de la música i els videoclips genera un bon clima per abordar-la”, ha compartit una altra docent. Molts punts han estat compartits. Entre els més destacats: “ens cal més temps per treballar-ho. Les violències masclistes no és una realitat que treballin gaires escoles”.

Publicacions recomanades
Posa’t en contacte amb nosaltres

Les dades personals que proporciones seran tractades per SURT FUNDACIÓ amb la finalitat de satisfer les teves necessitats, contactar-te o donar resposta a les consultes que ens enviïs. Tens dret a modificar o eliminar tota la informació personal proporcionada. Mira la informació de la nostra Política de Privacitat.

Not readable? Change text. captcha txt