Surt participa en un projecte europeu per afavorir l’empoderament de les dones migrades amb una estratègia comunitària
Surt participa en el projecte Women4Integration: from neighbourhoods to Europe, una iniciativa que es dirigeix a promoure l’empoderament econòmic i personal de dones migrades. A partir de les experiències de quatre barris de quatre ciutats -Barcelona (Raval), Amsterdam (Amsterdam Oost), Milà (San Siro) i Malmö (Rosengärd)-, aquest projecte europeu es proposa ser un procés d’innovació metodològica amb perspectiva de gènere i comunitària.
Recentment, s’ha celebrat la primera trobada d’organitzacions participants a San Siro, durant la qual s’han intercanviat coneixements per tal de construir una metodologia comuna que afavoreixi l’empoderament de dones migrades. El projecte, cofinançat pel Fons d’Asil, Migració i Inclusió de la Unió Europea, està coordinat per Soleterre Onlus i compta amb la implicació d’organitzacions d’Itàlia, Països Baixos, Suècia i Catalunya.
“Ens proposem avançar en la incorporació d’una perspectiva feminista interseccional en les metodologies comunitàries, arrelades al barris. Treballem des de la perspectiva que cada dona és al centre del seu procés individual d’empoderament, però cal també la implicació de la comunitat, de les polítiques i els serveis públics, dels territoris”, n’explica Laura Sales, responsable de l’àmbit de recerca de Surt.
En les primeres trobades, l’objectiu serà codissenyar un marc comú, per, posteriorment, desenvolupar eines metodològiques. “L’anàlisi de bones pràctiques i visitar experiències d’inclusió significatives en altres territoris solidifica el procés d’aprenentatge mutu i reflexió sobre els propis projectes”, valora Sales.
L’empoderament econòmic i personal de dones migrades és un àmbit de treball que Surt desenvolupa a través del programa SADI (Servei d’Atenció a Dones Immigrades).
Acompanya dones en situacions d’especial vulnerabilitat, com són aquelles que encara no han tingut possibilitat de regularitzar la situació, o aquelles que han topat amb la irregularitat sobrevinguda, per exemple, quan se’ls ha denegat la petició d’asil. “La meta és afavorir-ne la igualtat efectiva”, sintetitza Xantal Genovart, coordinadora del programa i professional del projecte Women4Integration des de Surt.